After work-fester er uformelle arrangementer (oftest arrangert på torsdager eller fredager) der ansatte kan slappe av og sosialisere.

De er ikke årets «må delta»-arrangement. Men en fin anledning for ansatte å bli kjent med hverandre og bruke tid på å bygge relasjoner.

Hvordan få det til å bli en suksess? For det første må du oppmuntre til oppmøte, ikke la hverdagen komme i veien. For det andre anbefaler vi på det sterkeste å planlegge en aktivitet eller underholdning.

Planlegg

Hvor mange kommer til å delta?

Blir det 20 eller 100 personer? Det er lettere å planlegge om du vet ca hvor mange som kommer.

Det gjøres enkelt ved å sende en kalenderinvitasjon og se hvor mange som som takker ja til å komme.

Bare husk at tiden på året (og ukedagen) vil ha stor innflytelse på hvem som kan og ikke kan delta. Husk at oppmøte er en prioritet.

Finn et sted

Neste steg er å finne et sted for sammenkomsten. Hvis du har den nødvendige plassen på kontoret ditt, er du klar.

Hvis ikke kan det være lurt å leie et selskapslokale for anledningen. For små arrangementer (mindre enn 50) bør du kunne få stedet gratis. Sjekk ut lokale hoteller, puber, restauranter, etc…

Avhengig av hva som er tilgjengelig, prøv å lei en plass som er som ikke er så langt fra kontoret. Dette vil hjelpe på oppmøteantallet.

Sørg for at lokalet har lisens for alkoholservering. Og kanskje kan det være lurt å ordne noe enkel mat?

Ved slike arrangementer må gjestene noen ganger kjøpe drikke og mat selv. Men dersom du har budsjett til det blir det alltid godt mottatt å få litt gratis drikke og gjerne litt fingermat.

Send ut invitasjonene

En hyggelig invitasjon gjør en begivenhet spesiell. Noe som igjen vil bidra til å øke oppmøtet ditt.

Alt du trenger å inkludere er:

  • Dato
  • Starttidspunktet
  • Stedet
  • En RSVP-lenke

Du kan lage invitasjonen veldig enkelt ved å bruke Canva; En gratis og brukervennlig programvare for å lage design. De har til og med invitasjonsmaler du kan bruke som utgangspunkt for designet ditt.

Samle inn svar

For små arrangementer er det lettest å få en RSVP via e-post. Spesielt når du kun trenger et ca antall.

For større arrangementer (50+) kan det være litt overveldende å håndtere svar i innboksen din. Bruk i stedet verktøy som jotform eller google-skjemaer for å samle inn svar.

Pro-tips: Oppmuntre ledere til å delta. Dette vil øke det samlede oppmøtet til arrangementet ditt.

Underholdningsideer

Nå som du har planlagt arrangementet, må du vurdere hvilke aktiviteter du vil ha inn.

Vanligvis er det nok å ha én sentral aktivitet. Du vil ha litt tid til sosialt samvær og avslapping etter en lang uke med jobb.

Nedenfor finner du noen klassiske underholdningsalternativer etter jobb:

Pub Quiz

En morsom DIY-aktivitet å gjøre på bedriftsarrangementer er en «pub»-quiz. Bare planlegg en serie spørsmål om selskapet og/eller emner som publikum kan svare på.

Kombiner intern kunnskap med vanlige kunnskapsspørsmål, og gjør det morsomt! I tillegg må du ikke gjøre spillet for langt. 10 til 15 spørsmål er nok.

Planlegg en premie til vinneren eller vinnerlaget. F eks noe fra baren eller noe som er innkjøpt på forhånd.

Pro-tips: Planlegg en straff (som å synge en sang foran alle) for alle lag som blir tatt i å jukse med telefonene sine.

Bingo

Nok en klassiker!

Hver spiller får et kort med forskjellige tall trykt på.

Spilleren må deretter matche disse med tall som spillverten trekker tilfeldig. Når en spiller finner at alle de valgte tallene er ordnet på kortet deres på rad, roper de «Bingo!».

Og så må man jo ha en premie til vinneren.

Hvis dette er noe du vil spille, skriv ut alle arkene på forhånd og skaff nok penner. Sørg for at lokalet har bord eller harde overflater å skrive på.

Musikkbingo

En annerledes og virkelig morsom versjon av det klassiske bingospillet er musikkbingo hvor en DJ spiller sanger. Hvis du identifiserer en sang på kortet ditt, krysser du den av. Det er en fin måte å ha musikk og spille et interaktivt spill på samtidig.

Magiker

Hvis du leter etter minneverdig underholdning, kan du leie en magiker for å underholde gjestene dine.

På  jobbfester blir magiker vanligvis booket til å utføre «Close-up»-magi. Det er her magikeren går blant gjestene og underholder dem i små grupper om gangen.

For mer informasjon gå inn på Bookd.no og ta en titt på våre magikere.

Karaoke

Karaoke er en morsom aktivitet. Med bare en høyttaler, en mikrofon og en projektor er du i gang.

Sjekk med lokalet for å se om de har utstyret du trenger. Hvis de ikke gjør det, kan du kanskje også leie utstyret for kvelden eller bestille en karaoke utstyr til kontoret.

Bare husk at tanken på å gjøre karaoke sannsynligvis skremmer noen av gjestene. Ikke tving noen til å delta hvis de ikke har lyst.

DJ, band og/eller artist

God musikk gjør enhver fest minneverdig.

Hvis du vil at musikken skal være kveldens underholdning, kan du vurdere å bestille en DJ, et band eller en artist. F eks stemningsmusikk når folk ankommer og musikk for dansegulvet senere på kvelden.

Bare sørg for at det passer for størrelsen på rommet du bestiller. Som en tommelfingerregel er DJ & sangere vanligvis bedre egnet for små rom enn band.

Hvis dette er første gang du bestiller en DJ, band eller artist, ta kontakt med oss og vi vil hjelpe deg.

Karikaturtegnere

Å bestille en karikaturtegner til afterwork er en morsom måte å underholde gjestene på og få dem til å sitte igjen med en unik souvenir.

Pro-tips: Som en tommelfingerregel tar hver tegning 5 minutter eller mindre å fullføre. Dette vil hjelpe deg med å beregne tid.

Dansere

Du kan leie en profesjonell dansere for å komme og gjøre et komplett show. Du kan finne dansegrupper for de fleste former for dans.

Ønsker du å lære noe nytt, kan du også bestille dansekurs for dine ansatte. Du må imidlertid tilrettelegge plassen for det. Selv om de fleste ikke blir profesjonelle etter en rask inføring, er det en fin måte å sette i gang dansegulvet på.

Da er det bare å sette i gang!

Vi håper du får en fantastisk AW-fest. Husk oppmøte og underholdning er de to viktigste elementene for en bra afterwork.

Share this post